Hoppa till sidans innehåll

Örebro läns Idrottsförbund är Riksidrottsförbundets regionala organisation i Örebro län. Vårt uppdrag är att stödja, företräda och leda distriktets idrott.

Friskvårdsaktiviteter

Kroppen gillar rörelse - delta i våra friskvårdsaktiviteter! Folkhälsoenheten vid Örebro läns Idrottsförbund anordnar aktiviteter för personer med olika hälsobesvär. Vi erbjuder grupper med välutbildade ledare för dig som önskar öka din fysiska aktivitet eller behöver hjälp och stöd med viktminskning.
  • Uppdaterad: 2017-03-22 15:38

Är du intresserad är du välkommen att höra av dig till vår kontaktperson i din kommun för mer information och anmälan.

Inom ramen för vårt samverkansavtal med Region Örebro län erbjuder vi följande gruppaktiviteter:

Varmvattengymnastik
Vänder sig till dig som av hälsoskäl behöver träna i varmare vatten. Här tränar Du både kondition och styrka på ett skonsamt sätt. I vattengymnastik fungerar vattnet som motvikt och man reglerar själv motståndet genom att minska eller öka intensiteten i rörelserna. Passar den som har/har haft rygg- nack- eller ledbesvär eller är överviktig. Erbjuds i Karlskoga, Lindesberg och Örebro


Promenadgrupper
Promenaden är skonsam mot muskler och leder och är en aktivitet som de flesta kan utföra. Gång engagerar stora muskelgrupper, framförallt i benen, vilket gör det till en utmärkt konditionstränande aktivitet. Erbjuds i Kumla och Laxå


Ryggymnastik
Skonsam träning för dig som behöver ta extra hänsyn till ryggen. Här bygger du upp styrka, stabilitet och rörlighet med säkra övningar utan hoppmoment. Erbjuds i Askersund, Degerfors och Kumla.


Hjärtgympa
Anpassad träning för dig som behandlats för hjärtbesvär. Erbjuds i Karlskoga

Testa benstyrkan (ungdom) – självtest och tips på styrkeövningar 
Forskning har visat att en hög benstyrka och god konditionsnivå, daglig fysisk aktivitet och ett minskat stillasittande, påverkar hälsa och livskvalitet positivt. Studier visar också att inlärningsförmågan och hjärnanas fysiska och psykiska funktion förbättras av träning. Med andra ord innebär det att hjärnan presterar bättre, orkar mer och man blir oftast glad och mår bra av träning.

I den här foldern berättar vi hur du självtestar din benstyrka/benfunktion genom fyra enkla övningar. Med hjälp av testerna kan du avgöra om din benstyrka är hög eller låg och om du har en sidoskillnad mellan höger och vänster ben som du kanske inte kände till. 

Enkla tester av benstyrkan, som de beskrivna i den här foldern, behöver det inte ta lång tid att göra. När du lärt dig testerna tar de tillsammans bara knappt 5 minuter att utföra. Testerna kan med fördel användas även som träning av benstyrkan, en eller flera gånger varje dag, oavsett om du har en hög eller låg styrka vid det första självtestet. 

Kontakt

Tina Modin

Örebro läns Idrottsförbund
019-17 55 40
This is a mailto link

Maria Ståhl

Örebro läns Idrottsförbund
019-17 55 11
This is a mailto link

Annika Söderberg

Örebro läns Idrottsförbund
019-17 55 00
This is a mailto link

Helena Frisk Wesström

Örebro läns Idrottsförbund
019-17 55 24
This is a mailto link

Postadress:Örebro Läns Idrottsförbund
Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Besöksadress: Idrottens Hus, Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Kontakt:Tel: 019-175500
Fax: 019-102070
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Facebook Gilla oss