Hoppa till sidans innehåll

Örebro läns Idrottsförbund är Riksidrottsförbundets regionala organisation i Örebro län. Vårt uppdrag är att stödja, företräda och leda distriktets idrott.

Sveriges enda podcast om föreningsidrott

Här pågår föreningsidrott

Här kan du lyssna till SISU Idrottsutbildarnas och Örebro läns Idrottsförbunds egen podcast; "Här pågår föreningsidrott".
  • Uppdaterad: 25 JUN 2018 10:11

SISU Idrottsutbildarna och Örebro läns Idrottsförbund vill genom podden sprida kunskap om en idrott på barnens villkor. Vi vill diskutera, reflektera och problematisera aktuella teman som genomsyrar dagens barn- och ungdomsidrott.

I varje avsnitt behandlar vi ett aktuellt tema med sakkunniga inom området. Ambitionen är att du som lyssnare skall få tips, inspiration och idéer att arbeta vidare med i just din idrottsförening.

Johan Gren Isabelle Olsson Markus Frisk

"Vår ambition är att, på ett lättillgängligt sätt, sprida kunskap om aktuella ämnen inom idrottsrörelsen", säger programledaren Isabelle Olsson.

Podcasten kommer släppa ett nytt avsnitt en gång i veckan och har du tips på personer du skulle vilja höra i podden eller ämnen som du tycker är intressanta kan du gärna kontakta oss via: This is a mailto link

Du hittar våra poddavsnitt här nedan eller där du brukar lyssna på poddar (Podcaster, SoundCloud och/eller CastBox).

Avsnitt 43 - Nyckeln till ett uppmuntrande föräldraskap
Under en av sonens hockeycuper hör Fredrik ett annat hockeylag diskutera sina prestationer under cupen och vad detta kommer resultera i för diskussioner när de kommer hem. Där och då börjar Fredrik fundera över sitt eget beteende som idrottsförälder. Frågan som många av oss bör ställa sig är; hur upplevs jag egentligen som idrottsförälder av mitt/mina barn, ledare, andra föräldrar, m.fl? Genom reflektion kommer ofta medvetenhet, oavsett om mitt beteende behöver förändras eller inte. Kanske kan din reflektion starta i och med detta poddavsnitt...

Avsnitt 42 - Civilkurage och nollning
Många är vi som både har "nollat" och "nollats", kanske inom idrotten kanske i skolan. Men det är inte alltid alla som uppskattar en sådan introduktion som ny i en grupp. Du kanske blir utsatt av de äldre eller några du inte känner. Ibland kanske du bara velat säga nej. Mikael Danielsson delar här med sig om sina erfarenheter om den nollning han varit med om men också utsatt andra för, och om att vi faktiskt måste prata om civilkurage även inom idrotten.

Avsnitt 41 - Idrotten som räddning och fall
För många idrottare, och kanske främst för de som idrottar på elitnivå, är idrotten starkt förknippad med ens identitet. Därför upplever många ofta en tomhet och identitetskris när elitidrottandet är över. För dagens poddgäst skedde just detta, när karriären och framtiden inom boxning såg ljus och lovande ut. För Sahand Tavakoli har idrotten inneburit både en räddning från utanförskap till identitetskris när karriären alltför tidigt tog slut.

Avsnitt 40 - Plugga för att bli en bättre idrottare
När Albin Tingsvall (f.d. landslagsman i handboll) tackade nej till att spela EM 2014 för att han hellre ville prioritera sina studier blev han både ifrågasatt men också peppad av människor i sin omgivning. För Albin var dock det viktigaste att han följde sitt hjärta och tog ett eget beslut. Albin förklarar i detta avsnitt hur studierna parallellt med elitsatsningen inom handbollen, har gjort honom både till en bättre idrottare men också hjälpt honom att få en ökad prestationsförmåga under studietiden.

Avsnitt 39 - Idrottens machokultur
Daniel Alsarve är forskare inom maskulinitet och sakkunnig inom jämställdhet och beskriver i detta avsnitt hur maskulinitet och mansnorm inom idrotten kan ges i uttryck. Vilka är fördelarna och vilka är farorna med machokulturen inom idrotten?

Avsnitt 38 - Inkluderande idrott för alla (Strategi 2025)
Många är vi i olika idrottsföreningar som säger att vi välkomnar alla. Vad menar vi egentligen med det? Och hur kan vi få fler att veta om, att man faktiskt är välkommen till idrotten? Vårt tredje avsnitt om strategi 2025 handlar om hur vi kan bli en inkluderande idrott för alla där man får vara med utifrån sina förmågor och möjligheter.

Kan idrottsrörelsen, som målet säger, spegla befolkningen i Sverige år 2025? Vi hoppas att du vill vara med och göra idrotten ännu mer inkluderande tillsammans med oss!

Avsnitt 37 - Framtidens idrott
Vår allra första gäst i podden Här pågår föreningsidrott" är tillbaka! Anna Iwarsson, ordförande i Svenska Gymnastikförbundet (bland annat!), pratar med oss om hennes många olika uppdrag inom svensk idrott, om var hon hämtar sitt driv för föreningsengagemang samt om vem som egentligen behöver lära av vem i framtidens idrott...

Avsnitt 36 - Det viktigaste är att bygga relationer
Peter Wettergren är sedan 2016 assisterande förbundskapten för det svenska herrlandslaget i fotboll. Han älskar att omge sig med spelarna, men vill inte stå i centrum. Vi pratar med Peter om hans syn på ledarskapet, vikten av att bygga relationer och såklart om fotbolls-VM 2018.

Avsnitt 35 - Årets idrottsledare
En ledare med entusiasm, vänlighet, inkluderingstänk och ett omhändertagande sätt som inspirerar både barn och vuxna att spela pingis. Alla kan vara med, oavsett eventuellt funktionsnedsättning. En ledare som är värd varenda utmärkelse han kan få. Årets idrottsledare 2018 i Örebro heter... Simon Itkonen, BTK Safir!

Avsnitt 34 - Ny syn på träning och tävling (Strategi 2025)
Inledningen på utvecklingsresan "Ny syn på träning och tävling" inom idrottsrörelsens strategiarbete lyder såhär: "2025 har vi en idrottsrörelse där alla får plats att idrotta utifrån sina villkor oavsett ambition, ålder, kön, prestationsnivå eller andra förutsättningar. Träning och tävling utformas så att utövaren mår bra, har roligt och utvecklas under hela livet."

Är detta en självklarhet eller är det en omöjlig uppgift? Kan vi ha ett lag där olika utövare har olika ambitionsnivå? Har vi tillräckligt många ledare inom idrotten för att erbjuda alla en plats utifrån sina egna förutsättningar? Frågorna är många och likaså åsikterna! Vad vill du lägga till i debatten om en ny syn på träning och tävling?

Avsnitt 33 - Idrottens kamp mot doping
Mitt under längdskid-VM i Österrike 2019, slår österrikisk polis till mot ett antal landslag och nio åkare och ledare tas in på förhör misstänkta för bloddoping. Fokus flyttas från att handla om fantastiska prestationer och medaljjakt till idrottens baksida - doping.Vi gästas av Peter Bergvall Virtanen som arbetar för en dopingfri idrott på Örebro Läns Idrottsförbund. I avsnittet pratar vi om vad som klassas som doping, idrottens trovärdighet, kosttillskott och om kampen mot dopingen lokalt i Örebro.

Avsnitt 32 - Psykisk ohälsa inom idrotten
Idrott på måttlig nivå och som motionsform har visat sig ha flera positiva hälsoeffekter även i relation till psykisk hälsa. Däremot uppvisar tävlingsidrott på hög nivå samt elitidrott en ökad sårbarhet för psykisk ohälsa. Trots det är psykisk ohälsa inom idrotten är något som sällan uppmärksammas eller talas om. Markus Gustafsson som studerar psykologprogrammet på Örebro Universitet och som sjäv har spelat fotboll på elitnivå, berättar i detta avsnitt bland annat om hur du kan bemöta någon som du misstänker mår dåligt.

Avsnitt 31 - Att nå dem som ingen når
Vilka missar vi inom idrotten? Vad gör att vi inte når dem? Fotbollsföreningen Kurdiska FF har jobbat på ett lite annorlunda sätt för att nå just dem som ingen annan når.

Avsnitt 30; Årskörnika 2018

Avsnitt 29; Skapa ett lyckat idrottsevenemang
Gäst; Lena Granlund

Avsnitt 28; Ett stärkt ledarskap (Strategi 2025)

Avsnitt 27; Talang måste vara träningsbar
Gäst; Björn Andersson

Avsnitt 26; Ge domaren chansen
Mathias Klasénius

Avsnitt 25; Mer rörelse i skolan
Gäst; Marcus Edin

Avsnitt 24; "Alla är olika - olika är bra"
Gäst; Sevana Bergström

Avsnitt 23; Lyckas på sociala medier
Gäst; Mats Admaczak
Ladda hem en presentation genom att klicka här.

Avsnitt 22; Hållbar talangutveckling
Gäst; Johan Fallby

Avsnitt 21; Är E-sport en idrott?
Gäst; Oskar Wettéus

Avsnitt 20; Rörelseförståelse botar stillasittande
Gäst; Dean Kriellaars

Avsnitt 19; Asylsökande kvinnor i fokus
Gäster; Magdalena Åsgärde och Najwa Kasim

Avsnitt 18; Locker Room Talk
Gäst; Shanga Azis

Avsnitt 17; Ny träning för äldre
Gäst; Jonas Karlsson

Avsnitt 16; Bra mat för unga idrottare
Gäst; Erik Hellmén

Avsnitt 15; Idrottens Dag
Gäst; Hanna Palm

Avsnitt 14; Vikten av en lekfull träning
Gäst; Maria Rooth

Avsnitt 13; Ungdomsinitiativ för en modern idrott
Gäst; Anton Olofsson

Avsnitt 12; Fler kvinnor som ledare
Gäster; Hanna Palm och Amanda Scherdin

Avsnitt 11; Vad är talang?
Gäst; PG Fahlström

Avsnitt 10; "Det är inte en kvinnofråga"
Gäster; Carin Strömberg och Anna Lagerquist

Avsnitt 9; "Fysisk aktivitet gör oss smartare"
Gäst; Anders Hansen

Avsnitt 8; "Det är nya föreningsmedlemmar"
Gäster; Jessica Gerebrand och Jasmin Benca

Avsnitt 7; "Det händer inte här"
Gäst; Morgan Alling

Avsnitt 6; Hur hanterar vi GDPR?
Gäst; Markus Frisk

Avsnitt 5; Äldres hälsa
Gäst; Björn Eriksson

Julspecial 2017

Julspecial 3; Gertrud Åström

Julspecial 2; Stefan Bergh

Julspecial 1; Lisa Dahlkvist

Avsnitt 4; "Får man säga handikappad?"
Gäster; Henrik Axling och David Fast

Avsnitt 3; "Fler som gör mindre - om rekrytering inom idrotten"
Gäster; Anders Nyman, Lennart Andersson och Kristin Stenman

Avsnitt 2; "En idrott för alla"
Gäster; Micke Rundgren och Sandra Östlund

Avsnitt 1; "Barnidrott är inte förminskad vuxenidrott"
Gäster; Marino Ramberg, Simon Karlsson och Peter Bergvall-Virtanen.

Specialavsnitt

Specialavsnitt 8; Johan Fallby

Specialavsnitt 7; Emil Risberg

Specialavsnitt 6; Magnus Hedman

Specialavsnitt 5; Joan Duda

Specialavsnitt 4; Anton Landehag

Specialavsnitt 3; Carolina Klüft

Specialavsnitt 2; Jim Thuresson

Specialavsnitt 1; Anna Iwarsson

Har du reflektioner, frågor eller funderingar kring detta avsnitt?
Kontakta oss på: This is a mailto link

Postadress:Örebro Läns Idrottsförbund
Karlsgatan 28